Energieneutraal huis: een mooi voorbeeld dat het kan!
Drie jaar geleden verhuisden Harry en Carolien Karreman-Schenk van de donkere Buntlaan naar de ruime lichte plek aan de Engweg in Driebergen om daar hun “droom” van een energieneutraal huis te bouwen waar te maken. Hier hun verhaal:
Drie jaar geleden verhuisden Harrry en Carolien Karreman-Schenk van de donkere Buntlaan naar de ruime lichte plek aan de Engweg in Driebergen om daar hun “droom” van een energieneutraal huis te bouwen waar te maken. Hier hun verhaal:
"Aanvankelijk hebben we nog bekeken of we de bungalow uit de jaren 50, die wij daar betrokken, nog konden aanpassen om het energieneutraal te maken. Buiten de ramen was er geen isolatie aanwezig… Het bleek kapitaalsvernietiging te zijn om de bungalow energieneutraal te maken. Niet wetende dat het twee jaar zou duren voordat we de bouwvergunning in huis hadden, besloten we al snel, het bestaande huis te slopen en een nieuw energieneutraal huis te bouwen.
Intussen oriënteerden wij ons middels beurzen, bedrijfsbezoeken, offertes, wat er zoal op het gebied van warmtepompen, isolatiemogelijkheden en bouwsystemen op de markt was te koop was.
In de afgelopen crisisjaren dacht men dat aannemers voor deze opdracht in de rij zouden staan. Wij hebben het tegendeel ervaren. Uiteindelijk zijn wij bij de heer Van Donselaar uit Driebergen terecht gekomen. De heer Van Donselaar bouwt het casco. De firma Venema en AWWL uit Friesland zorgen voor de installaties, zonnepanelen, heatpipes, elektra, water, afvoer enz. Vanwege service en garantie hebben wij voor deze firma gekozen.
In juli 2014 werd de “bouwplaats” door het plaatsen van hekken, bouwkeet en materialencontainer gereed gemaakt. In augustus werden de voorbereidingen (het graven van kuil en plaatsen van slangen en lavasteen) getroffen voor de tuinaccu.
En in de derde week van oktober werd er begonnen met het uitzetten van de fundering, waarna de fundering werd gemetseld, en de vloer van de begane grond werd gestort. Tevens zijn er zijn 8 grindputten voor het opvangen van regenwater gemaakt. Het casco (wind en waterdicht) was in februari/maart klaar.”