Elektrische laadpalen voor VvE's
Verenigingen van Eigenaren (VvE) die een of meer elektrische laadpalen op hun eigen parkeerterrein willen plaatsen doen er goed aan om eerst een stappenplan op te stellen. Door de Nationale Agenda Laadinfrastructuur is een brochure gemaakt waarin wordt uitgelegd wat zo'n stappenplan inhoudt. Je kunt deze brochure hier downloaden.
Toestemming van de ALV
Wanneer je een oplaadpunt wilt hebben op je eigen parkeerplaats, dan heb je toestemming nodig van de algemene ledenvergadering van je VvE. Een VvE mag aan de plaatsing voorwaarden stellen. Als het VvE Modelreglement 2017 (artikel 28.3) van toepassing is, kun je volstaan met een melding dat je een laadpaal hebt. Die moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen: een erkende installateur brengt het oplaadpunt aan en je kunt achteraf een certificaat of garantiedocument laten zien. Ook moet de opstalverzekeraar toestemming geven.
Meer informatie over de juridische aspecten van laadpalen op het terrein van een VvE vind je hier.
Advisering
Het uitwerken van een laadplan voor de VvE is een tijdrovende klus. Als je hier hulp bij kunt gebruiken, kun je een adviseur inschakelen om de VvE te helpen bij de voorbereiding en realisatie van laadinfrastructuur. Er zijn bij de Vereniging Elektrische Rijders (VER) diverse adviseurs bekend. De adviseurs zijn bekend met de besluitvormingsprocessen binnen VvE’s en hebben meerdere VvE’s bijgestaan in het opstellen van een oplaadpuntenadvies. Deze adviseurs zijn door de VER beoordeeld op deskundigheid en veilige installatie. Ook zijn zij bekend met de besluitvormingsprocessen binnen VvE’s.
Als VVE kun je gebruik maken van de Subsidieregeling Energiebesparing Eigen Huis (SEEH) https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seeh-voor-vve Daar kun je subsidie krijgen voor 75% van de advieskosten voor het aanleggen van 1 of meer oplaadpunten, tot een maximum van. € 1.500
Uitvoering: helemaal zelf doen of uitbesteden?
Als VVE heb je verschillende mogelijkheden voor het aanleggen van oplaadpunten op eigen terrein. Je kunt alles zelf regelen, van plaatsing van de laadpaal tot en met het regelen van een betaal- en verrekeningssysteem. Maar je kunt ook gebruik te maken van de service van een bedrijf dat 'laadpalen als een service' aanbiedt. Het bedrijf levert dan de laadpaal, alles wat nodig is voor de aanleg (aanpassing groepenkast, kabels, graafwerk), service, onderhoud en afrekening van de gebruikte stroom met de gebruiker(s) d.m.v. een laadpas. De VVE krijgt de gebruikte kWh terugbetaald. Dus geen aanschaf- en onderhoudskosten voor de VVE, alleen de gebruiker betaalt, en geen administratief gedoe. De gebruiker betaalt (op dit moment) € 0,35 ~ € 0,40 per kWh.
Aanbieders van deze service zijn onder meer:
- Laadsnel*, www.laadsnel.nl
- Chargepoint Europe*, www.chargepointeurope.com/nl/laadpaal-voor-vve-service/
* Dit zijn geen aanbevelingen van Heuvelrug Energie. Je dient zelf na te gaan welke leverancier het best passende aanbod heeft.
Meer informatie
- Elektrische auto delen: Leden van een VvE die geen dagelijks gebruik maken van een auto kunnen zich uiteraard ook aansluiten bij een deelauto project. Meer informatie over de elektrische deelautoprojecten van Heuvelrug Energie/MobiCoop vind je hier.
- Digitale veiligheid: Oplaadpunten zijn vaak verbonden met internet om de uitwisseling van informatie mogelijk te maken. Hierdoor kan slim laden (smart charging) worden toegepast en kunnen laadtransacties financieel worden afgerekend. Lees hier 8 Tips voor digitale veiligheid oplaadpunten VvE’s.